Sunday, December 27, 2009

zombiELand parT 2

aku fikir-fikir semalam....ada something yang aku lupa mau taip in my bLog nie....and hari nie baru ku ingat....kegembiraan walau dalam kepenatan itu memberi satu pengalaman baru buat aku dan juga teman-teman...pengembaraan yang menimbuLkan suatu perasaan yang aku sendiri sukar untuk mentafsirkannya....di pertengahan jalan dari stesen bukiT jaLiL ke hanG tuaH..sekumpulaN anak gadis menaiki tren yang sama....dari segi pertuturan saja melunturkan kehormataan ku pada anak-anak gadis tersebuT.."bapak hang kimax lah"...ada kah harus ayat itu meluncur keluar dari muluT yang seharusnya mendoakan seseorang yang memerah keringat mencari nafkah....alalalal....alangkah hati ini panas....salah siapa kah itu..??orang tua yang tidak tahu mendidik atau pergaulan yang melampaui batas....ya saja barangkali....aku juga punya teman yang di biarkan orang tuanya..tetepi tetap saja dia maju..tetep saja dia menghormati orang tua nya..adakah alasan itu masih bisa digunakan pada masa sekarang..????malu nya anak-anak muda zaman sekarang entah hilang kemana...zaman ku awal remaja saja penuh dengan godaan..semua dari diri sendiri...aku sedih melihat tingkah mereka yang tidak punya adab...dimana kemelayuan mu...aku akui diri ini juga bukan sempurna...tapi aku bisa membezakan mana baik dan buruk..masih bisa menjaga adab...nasib bukan adik ku dan jauh disudut hati ku bersyukur dibesarkan bukan di kota besar seperti Kuala Lumpur...masih ada batas-batas yang menyekat keterlampauan kebebasan itu....dan mendoakan agar adik-adik ku tidak terjebak seperti ini..biar nakal asal masih tahu malu dan adab....owh ya..berbalik pada kumpulan anak gadis itu...dari perbualan yang aku dengar seorang sudah berhenti seawal tingkatan 1(A)...seorang lagi tingkatan 3(B)...nasib saja yang seorang lagi masih bersekolah di tingkatan 5(C)....bukan saja menjaga tepi kain orang tapi bertutur saja seperti sengaja membiarkan aku dan teman-teman mendengar perbualan mereka....lagak seperti terlalu sosial...saat itu akal dan fikiran seperti mahu terhenti apabila anak gadis A berkata " kalau nak hp hisap kote lah dulu"..."alah buat main boleh lah".."mau juga kew buat main"...bagai ditarik hati ini...bagaimana nasib nya masa hadapan...??? anak gadis C.."bapak aku mcm kimax lah"...aku rindu ijan lah"..perkataan kimax tidak henti-henti dari mulut nya...adus...~!!!dimana malu mu wahai adik-adik...aku ini yang sudah bisa membicarakan hal-hal seperti itu masih punya malu..ini kah dia mahu dibanggakan..???anak gadis B "kau wat pa,nak tayang spender kau yang x mahal tue erk" anak gadis A "aku pasang tali bra lah bodoh...tecabuT"..alalal..dengan slumber kau boleh buat dalam tren....??di mana adab mu sebagai anak gadis melayu yang penuh dengan kesopanan..?? aku dan teman-teman saling berpandangan....barangkali memikirkan anak-anak gadis yang masih belasan tahun sudah bisa melontar jauh nilai-nilai murni dalam hidup mereka...dan aku sampai saat ini tidak tahu berkata apa....bagi ku,apa guna hidup semakin maju tapi anak bangsa semakin layu...aku mengakui diri ini bukan lah sebaik yang disangka..bertindik lebih dari satu...bertindik didagu...minum apabila aku berkeinginan...meyedut asap-asap..tapi aku masih bisa mengawal itu semua..masih bisa berfikiran jauh tentang hidup masa hadapan..masih tahu erti malu dan adab..masih menghormati orang tua ku....dan aku masih waras....~! cerita tentang anak-anak gadis itu ku jadikan panduan...agar tidak terjadi pada diri sendiri mahupun orang-orang yang disayangi....rasa kasihan pada anak-anak gadis itu juga ada masih belum tahu erti hidup sebenar..~!!! erm.....

No comments: